بلفاروپلاستی

افتادگی پلک
زمان مطالعه: 6 دقیقه

افتادگی پلک چیست؟

اافتادگی پلک، که در اصطلاح به آن پتوز، بلفاروپتوز یا بلفاروپتوزیس معروف است که در آن پلک بالایی چشم افتاده و نزول پیدا می‌کند. این وضعیت می‌تواند بر یک یا هر دو چشم تأثیر بگذارد و ممکن است به طور دائمی یا موقتی باشد . یک اختلال قابل درمان در زمینه های زیبایی و بینایی به شمار میرود. این وضعیت، که ممکن است به دلایلی نظیر عوامل ژنتیکی، آسیبهای فیزیکی، پیری یا بیماریهای خاص رخ دهد.

افتادگی پلک چیست

کی باید عمل افتادگی پلک انجام داد؟

علائم افتادگی پلک، زمانی نیازمند مداخله جراحی است که افتادگی به اندازه ای شدید باشد که میدان دید فرد را محدود کند یا کل مردمک چشم را بپوشاند. اگرچه پلک ها به طور طبیعی نقش محافظتی برای چشم ها در برابر عوامل خارجی مانند گرد و غبار، خشکی و صدمات فیزیکی ایفا می کنند، اما گاهی اوقات ممکن است به دلیل کاهش قدرت عضلانی یا سایر عوامل، دچار شلی و افتادگی شوند. این شرایط می تواند به صورت یکطرفه، تنها یک چشم را درگیر کند و یا دوطرفه، که هر دو چشم را تحت تأثیر قرار میدهد، بروز کند.  در موارد شدید پتوز منجر به کاهش بینایی، مسائل زیبایی یا سایر مشکلات سلامتی شود.

چه کسانی دچار افتادگی پلک چشم می‌شوند؟

افتادگی پلک می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله بیماری‌های عضلانی، مشکلات عصبی، یا آسیب‌های موضعی چشم رخ دهد. همچنین ممکن است به صورت مادرزادی یا به دلیل پیری ایجاد شود .

چه کسانی دچارافتادگی پلک می شوند

انواع افتادگی پلک چیست؟

افتادگی پلک یا پتوز، میتواند به دو دسته مادرزادی، که از بدو تولد وجود دارد، و اکتسابی، که در طول زندگی به دلایل مختلف ایجاد می شود، تقسیم شود. این وضعیت گاهی به طور دائم و گاهی به صورت موقتی بروز می کند. در برخی مواقع، افتادگی پلک تنها بر ظاهر فرد تأثیر میگذارد بدون اینکه بینایی یا سلامت عمومی را مختل کند.

اگر افتادگی پلک به طور ناگهانی طی چند ساعت یا چند روز ایجاد شود، این میتواند نشان دهنده یک مشکل پزشکی جدی باشد. در این صورت، باید فوراً برای بررسی علت زمینه ای احتمالی یا بیماری های چشمی به پزشک مراجعه کرد. بسیاری از موارد با درمان مناسب قابل حل هستند.

علائم افتادگی پلک چیست؟

علائم رایج افتادگی پلک شامل کاهش دیده شدن عنبیه چشم به دلیل پوشیده شدن توسط پلک فوقانی است. در برخی موارد، افراد دارای افتادگی پلک تجربه درد در اطراف ناحیه چشم را گزارش کرده اند. افرادی که از افتادگی پلک شدید رنج می برند، گاهی اوقات برای دیدن بهتر مجبور به عقب خم کردن سر یا بالا بردن ابروهای خود هنگام صحبت کردن می شوند. پزشکان معمولا به دنبال بررسی و رفع بیماری های زمینه ای هستند که میتواند به این شرایط منجر شود.

علائم افتادگی پلک چیست

نحوه تشخیص افتادگی پلک

برای تشخیص این شرایط، نگاه کردن به آینه با چشمانی که مستقیماً به جلو نگاه میکنند مفید است. در حالت طبیعی، باید قسمت قابل توجهی از عنبیه بالای مردمک قابل مشاهده باشد و پلک نباید بخشی از مردمک را بپوشاند. این وضعیت میتواند باعث خشکی یا اشکال در بینایی شود و ظاهر چشم را تغییر دهد، به طوری که چشم کوچکتر به نظر برسد یا چینهای پوستی میان پلک و ابرو کمتر قابل مشاهده شوند.

بیماری های ایجاد کننده افتادگی پلک

گاهی اوقات، پتوز ممکن است به علت مشکلات عصبی یا سردردهای میگرنی به وجود آید. در حالی که پتوز ساده ممکن است بدون علائم دیگر باشد، پتوز ناشی از شرایط پزشکی جدی تر میتواند با علائم دیگری همراه باشد که به بیماری زمینه ای مربوط است.

برای مثال، افتادگی پلک ناشی از بیماری ام اس میتواند با علائمی چون دوبینی، ضعف در دست ها یا پاها و مشکلاتی در گفتگو، بلع یا تنفس همراه باشد. تقریبا ۳۰٪ از نوزادان مبتلا به پتوز مادرزادی همچنین ممکن است دچار انحراف چشم (استرابیسم) یا سایر مشکلاتی باشند که بر موقعیت یا حرکت چشم تأثیر میگذارند.

در موارد افتادگی پلک ناشی از سندرم هورنر، مردمک چشم آسیب دیده به طور نامعمولی کوچکتر است. اگر به مشاوره نیاز دارید، امکان مشاوره آنلاین یا تلفنی با متخصصین فراهم است.

افتادگی پلک چشم به دلایل گوناگونی رخ می دهد، از فرآیندهای طبیعی تا موقعیت های پزشکی جدی. تشخیص دقیق علت بروز این وضعیت نیازمند ارزیابی پزشکی است. پلک فوقانی از طریق اتصال به عضله اصلی و همچنین یک عضله کمکی کوچکتر قادر به حرکت بالا و پایین است. همچنین، یک عضله زیرین ابرو وجود دارد که در بلند کردن پلک ها نقش دارد. ضعف یا آسیب به این عضلات یا تاندون های آنها میتواند منجر به افتادگی پلک شود. این مسئله در افراد مسن به دلیل ضعیف شدن طبیعی عضلات، تاندون ها و پوست اطراف چشم بیشتر مشاهده می شود.

بیماری های ایجادکننده افتادگی پلک

عوامل اصلی افتادگی پلک

با وجود این، افراد در تمام سنین میتوانند تحت تأثیر افتادگی پلک قرار گیرند، از جمله تعداد کمی از نوزادان که به صورت مادرزادی با این مشکل روبرو هستند. علل اصلی افتادگی پلک عبارتند از:

1. پتوز مادرزادی

در این حالت، نوزادان با افتادگی پلک به دنیا می آیند به دلیل اختلالات ژنتیکی و نارسایی در رشد عضلات بلند کننده پلک فوقانی. این وضعیت بیشتر بر روی یک چشم تأثیر میگذارد و در ۷۰٪ موارد مشاهده می شود. نادیده گرفتن درمان این مشکل میتواند به تنبلی چشم منجر شود و در صورت پوشش دادن بخشی از میدان دید، بینایی کودک را به خطر بیندازد، بنابراین جراحی زودهنگام برای پیشگیری از اختلالات بینایی ضروری است.

2. پتوز آپونوروتیک

این نوع از افتادگی که با افزایش سن مرتبط است، نتیجه اثرات طولانی مدت گرانش و پیری است که منجر به امتداد تاندون عضله بالابرنده پلک می شود. این وضعیت معمولاً هر دو چشم را درگیر می کند، اگرچه گاهی افتادگی در یکی از چشم ها بیشتر مشخص است.

افتادگی پلک میتواند از جمله نشانه های اولیه بیماری ام اس باشد، که یک اختلال کمیاب است و بر توانایی عضلات در پاسخ به دستورات عصبی تأثیر میگذارد. این وضعیت میتواند منجر به ضعف عضلانی در عضلات پلک، صورت، دست ها، پاها و سایر قسمتهای بدن شود.

3. بیماریهای عضلانی

افتادگی پلک همچنین میتواند نشان دهنده دیستروفی عضلانی دوشن باشد، یک بیماری ارثی عضلانی که بر حرکت چشم ها و بلع تأثیر میگذارد. در جوانان، افتادگی پلک ممکن است به دلیل افتالموپلژی خارجی مزمن پیشرونده رخ دهد، که میتواند منجر به افتادگی پلک در هر دو چشم، مشکلات حرکت چشمی و گاهی اوقات تأثیرات بر عضلات گلو یا قلب شود.

4. مشکلات عصبی

افتادگی پلک همچنین میتواند ناشی از شرایطی باشد که به مغز یا اعصاب کنترل کننده چشم آسیب می زنند، از جمله سکته مغزی، تومور مغزی، آنوریسم مغزی، یا آسیبهای عصبی ناشی از دیابت طولانی مدت. سندرم هورنر، که میتواند ناشی از تومورهای سرطانی در بخش بالایی ریه ها باشد، میتواند باعث ایجاد یک مردمک کوچکتر از حد معمول و از بین رفتن توانایی تعریق در نیمی از صورت شود.

5. مشکلات موضعی چشم

گاهی افتادگی پلک ناشی از مشکلات موضعی نظیر عفونت یا تومورهای پلک، تومورهای داخل حفره چشم یا آسیب دیدگی به چشم است. بیماری فلج عصب سوم، که عصب کنترل کننده حرکت چشم آسیب دیده باشد، میتواند باعث افتادگی پلک شود. همچنین، استفاده از قطره های چشمی برای درمان گلوکوم میتواند به از دست دادن چربی در ناحیه اطراف چشم و در نتیجه ایجاد حالت افتادگی در پلک منجر شود.

درمان گیاهی افتادگی پلک

استفاده از چای کیسه ای بابونه که به عنوان ضدالتهاب عالی شناخته می شود، میتواند برای رفع افتادگی پلک مفید باشد. کافی است دو کیسه چای را شب قبل در فریزر قرار داده و صبح روز بعد برای ۲۰ دقیقه روی پلک ها بگذارید. همچنین، میتوانید گل بابونه را همراه با آب و خیار در یک مخلوط کن به خوبی ترکیب کرد و از خمیر حاصل به عنوان ماسک روی پلک ها استفاده نمود. استفاده از ترکیباتی مانند جو، عسل و تخم مرغ نیز میتواند به عنوان درمان موضعی برای افتادگی پلک مورد استفاده قرار گیرد. ژل آلوئه ورا با خاصیت مرطوب کنندگی بالا میتواند به تقویت و استحکام بخشی به پلک ها کمک کند.

درمان گیاهی افتادگی پلک

پیشگیری از افتادگی پلک

در حالی که پیشگیری مستقیم از افتادگی پلک ممکن نیست، اما تشخیص و درمان به موقع می‌تواند از پیشرفت و عوارض آن جلوگیری کند
افتادگی پلک، که به عنوان پتوز شناخته می‌شود، بستگی به شدت و علت این شرایط دارد. برای موارد خفیف، گاهی اوقات درمان نیاز ندارد، اما در موارد شدیدتر یا وقتی که پتوز بر دید یا ظاهر تاثیر می‌گذارد، درمان توصیه می‌شود. درمان‌های مختلفی برای پتوز وجود دارد، از جمله:

جراحی پتوز: این روش درمانی معمولاً بهترین گزینه برای درمان پتوز است و شامل ایجاد تغییرات در عضلات پلک بالا برای بلند کردن پلک است. این عمل ممکن است شامل حذف پوست و چربی اضافی از پلک بالا و بافت‌های اطراف باشد. در موارد شدیدتر یا زمانی که عضلات بلندکننده پلک (levator muscles) بسیار ضعیف هستند، ممکن است جراحی ویژه‌ای انجام شود تا عضلات پیشانی در بلند کردن پلک کمک کنند.

قطره چشمی: یک داروی قطره چشمی به نام اکسی‌متازولین برای بزرگسالان با برخی اشکال پتوز موجود است که می‌تواند به باز شدن بیشتر پلک کمک کند. این دارو باید هر روز استفاده شود تا موثر باشد و برای همه انواع پتوز کاربرد ندارد.

تزریقات پزشکی: در برخی موارد خفیف پتوز، تزریقات پزشکی مانند بوتاکس ممکن است به عنوان درمان استفاده شوند. اما این تزریقات فقط بهبودهای موقتی ارائه می‌دهند و برای پتوز به عنوان یک شرایط پزشکی که بر کیفیت دید تاثیر می‌گذارد، احتمالاً نیاز به جراحی خواهد داشت.

………………………………………………………………………..

شاید برایتان جالب باشد کلینیک جوان در زمینه عمل زیبایی افتادگی پلک جز بهترین کلینیک های زیبایی در تهران است جهت مشاهده نمونه کارها و هزینه به صفحه خدمات عمل زیبایی افتادگی پلک مراجعه فرمائید.

image_pdfدانلود PDF مقاله
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!